
Fallstudie: Mästarna av projektfrakt – Jetlogistics samarbete med Rauma Marine Constructions
Grundläggande förståelse för projektlast och projektfrakt
Som vi tidigare har lyft fram, avser projektlast transport av stora, tunga, värdefulla eller kritiska utrustningsdelar. Dessa transporter kräver ofta specialiserad expertis, kunskap och kapacitet. När sådan last fraktas sjövägen kallas det oftast projektlogistik. Denna typ av frakt kräver noggrannhet, samordning och förståelse för lastens specifika egenskaper.
Möt experten: Ett samtal med Marko Mäkelä
Inom projektlogistik är expertis och erfarenhet ovärderliga. För att få en djupare inblick i utmaningarna inom projektlogistik och projektet med Rauma Marine Constructions, satte vi oss ned med Marko Mäkelä, erfaren projektförsäljningsspecialist på Jetlogistics. Markos djupa kunskap, kombinerat med praktisk erfarenhet, gav ett unikt perspektiv på de utmaningar och lösningar som projektfrakt innebär.

Efter att ha lett otaliga logistikprojekt har Marko god förståelse för de finstilta aspekterna i att transportera stor och kritisk material. Hans insikter, formade av åratal av projektfrakt, bygger en bro mellan det generella och det specifika – mellan vad projektfrakt innebär i teorin och vad det kräver i praktiken. När vi nu går djupare in i RMC-projektet, leder Markos expertis oss genom besluten och strategierna bakom projektets framgång.
Projektet Rauma Marine Constructions (RMC)
RMC är ett finländskt varvsföretag grundat 2014. De har specialiserat sig på att bygga fartyg för utmanande sjöförhållanden. Deras produktportfölj inkluderar multifunktionella isbrytare, färjor, örlogsfartyg med mera. Varje fartyg de bygger vittnar om deras hängivenhet till kvalitet, innovation och anpassningsförmåga.
Våren 2023 inledde Jetlogistics ett betydande samarbete med RMC. Uppdraget var att transportera fartygsblock och annan viktig varvsmaterial från Gdynia i Polen till flera destinationer, inklusive Tallinn, Helsingfors, Hangö och Stralsund. Vissa projekttransporter kan vara relativt enkla, men detta projekt var mer komplext. Jetlogistics-teamet och Marko hade även en konsultativ roll – kunden sökte en lösning som var så genomtänkt och (kostnads)effektiv som möjligt. Laster varierade från stora fartygsblock till mindre, men fortfarande avgörande komponenter. Sådana transporter är utmanande på grund av storlek, vikt, volym och behovet av exakt hantering för att undvika skador.

Projektet genomfördes med fyra olika fartyg och tog 2,5 månader, inklusive planering och genomförande. Själva transportfasen går oftast relativt snabbt med fartyg och pråmar efter att lastningen är klar. I detta projekt tog den längsta resan cirka 2–2,5 dagar, men den längsta lastningen tog fyra dagar – mängden material var omfattande: 6000 kollin i en enda last.
Specifika utmaningar inom projektfrakt?
Inom projektlogistik är tajming avgörande. Särskilt vid tunga lyft – exempelvis block stora som flerfamiljshus – kräver minutiös orkestrering. Det är avgörande att kranar, fartyg och varv arbetar i full samklang. Minsta fel i koordinationen kan få stora ekonomiska följder. Ibland är det inte möjligt att planera ens tio timmar framåt – ibland är tio minuter en lång tidshorisont. Därför krävs en person på plats för att fatta beslut i realtid.
”Även problem och svårigheter måste tydligt kommuniceras till kunden – oavsett om det handlar om motorproblem på ett fartyg eller tidtabellsutmaningar på varvet. Det viktigaste är att kunden vet vad som pågår, och att vi strävar efter bästa möjliga resultat, enligt deras prioritering.”.”
– Marko Mäkelä, Jetlogistics

Att chartra ett fartyg innebär sällan ett bokat exakt datum. I början kan ankomstfönstret vara upp till tio dagar, men när projektets start närmar sig, krymper fönstret till ett par timmar. Att justera dessa tidpunkter medför betydande ekonomiska risker. Till exempel, en fördröjning på ett par dagar med en stor kran eller ett fartyg kan snabbt höja projektkostnaderna med tiotusentals euro. Detta visar på vikten av mänsklig samordning – där det dyraste momentet ofta styr takten.

Väderförhållanden kan också påverka projekttransporter. Särskilt vindförhållanden har stor betydelse vid lyftoperationer. Vid arbete med tunga kranar och höga fartyg kan svängningar i lasten skapa stora utmaningar. Medan kranar ofta klarar av rörelsen, kan det bli svårt att positionera lasten exakt i lastrummet. Snö eller regn är sällan ett hinder, men vissa vindriktningar kan förhindra angöring eller avgång. Beroende på transporttyp – som exempelvis pråm – kan väder ha avgörande påverkan.
Jetlogistics expertis inom projektfrakt
Jetlogistics-teamet har omfattande erfarenhet och säkerställer att varje fas i projektet genomförs med precision. RMC-projektets framgång bygger på metodisk planering, stark närvaro på plats och förmåga att fatta snabba beslut i stunden. I en bransch fylld av utmaningar är Jetlogistics proaktiva och rådgivande arbetssätt nyckeln till att identifiera och hantera utmaningar innan de uppstår. Som Marko Mäkelä uttryckte under samtalet: ”Även problem och svårigheter måste tydligt kommuniceras till kunden – oavsett om det handlar om motorproblem på ett fartyg eller tidtabellsutmaningar på varvet. Det viktigaste är att kunden vet vad som pågår, och att vi strävar efter bästa möjliga resultat enligt kundens prioritering.”
Detta RMC-projekt är ett av många projektfall inom Jetlogistics projektlogistik. Samarbetet med RMC resulterade i en framgångsrik transport av kritiska fartygskomponenter och visade tydligt Jetlogistics förmåga att bemästra projektlogistik med precision och expertis.