Begär ett prisförslag för din transport

Case: Transport av patrullbåtar – genom Europa via floder

Jetlogistics fick i uppdrag av en kund att transportera två stora patrullbåtar genom Europa till Rumänien. Det som gjorde uppdraget exceptionellt var att den vanligaste rutten via Bosporen inte kunde användas – en alternativ väg behövde hittas. Jetlogistics Marko Mäkelä följde transporten hela vägen.

”Jag måste säga att i det här fallet var väl planerat verkligen hälften vunnet”, säger Marko med ett skratt.

Planering, dokument och avfärd!

I slutet av 2023 kontaktade kunden Jetlogistics team i Estland angående transporten av två patrullbåtar. Det var ingen liten operation – båtarna var 18 meter långa, 6 meter breda och 7 meter höga inklusive transportplattformarna. Båtar i den storleken lämpar sig inte för landtransport – storleksmässigt motsvarade de fyra stadsbussar vardera. Dessutom var sträckan lång: transporten skulle ske från Estland till Rumänien.

Kunden kände redan till Jetlogistics och visste hur viktigt det är att vara ute i god tid. Det är alltid en fördel när kunden kontaktar oss i ett tidigt skede – i det här fallet krävdes nämligen omfattande planering och bakgrundsarbete. Eftersom Bosporens hamn inte kunde användas behövdes ett alternativ. Den valda routen blev istället att korsa Europa via floder med flodpråmar.

”När en kund ber oss om en lösning, går vi modigt ut för att hitta en. Och om det finns en lösning, då hittar vi den. Det syns tydligt iom att vi många gånger genomför lösningar som aldrig tidigare har testats,” säger Marko Mäkelä.

”Vi har sällan transporterat via flodpråm tidigare, så det krävdes mycket research. Skulle det vara möjligt tillståndsmässigt – och rent fysiskt?” minns Marko från planeringsfasen.

Planeringen krävde kontakt med rederier, hamnar, speditörer och fartygsagenter. Vissa var etablerade Jetlogistics-partners, medan andra var helt nya underleverantörer. Jetlogistics breda och långvariga partnernätverk visade sig återigen ovärderligt – några av de nya aktörerna hittades genom befintliga kontakter.

När rutter och nödvändiga dokument var klara och allt fick grönt ljus, var det dags att rulla igång.

Under transporten passerade båtarna genom tolv länder via floder med flodpråmar.

Genom tolv länder via floder

Under transporten passerade båtarna genom tolv länder, med flodpråmar som transportmedel.

Kunden transporterade båtarna till hamnen, där de lyftes upp på transportplattformar och därefter vidare till fartygen. Första etappen gick från Estland till Finland, där båtarna bytte fartyg. Från Finland fortsatte resan till Belgien, där själva flodtransporten inleddes. Båtarna lastades på en flodpråm och fördes via Rhen till Tyskland, där de flyttades till nästa pråm. Den sista etappen gick längs Donau till Rumänien. Totalt passerade transporten 12 länder.

Marko Mäkelä följde med båtarna hela vägen och såg till att allt gick enligt plan. Kunden hölls informerad dagligen och fick löpande uppdateringar om transportens förlopp. Dessutom hade båtarna en spårningsenhet så att kunden kunde följa positionen i realtid.

”Det noggranna förarbetet var till stor hjälp under resan, eftersom alla dokument redan var i ordning. Vi stoppades inte vid någon enda kontrollpunkt,” säger Mäkelä.

Båtarna lyftes upp på transportplattformar och därifrån vidare ombord på pråmarna.

Noggrann planering nyckeln till lyckad transport

Transporten med flodpråm visade sig vara både genomförbar och rätt vägval – även om det inte var det snabbaste alternativet. Målet var dock inte snabbast möjliga leverans, utan att båtarna skulle nå fram säkert. Den överenskomna tidtabellen hölls bra och kunden var nöjd med slutresultatet.

Rent fysiskt var transporten relativt enkel att genomföra – den stora utmaningen låg i dokumentationen. Ursprung och destination låg visserligen inom EU, men rutten gick även genom Serbien utanför EU. Att lämna EU medför extra utmaningar, som måste hanteras i god tid. Den här typen av transport har enligt uppgift aldrig tidigare genomförts.

I det här fallet var väl planerat verkligen hälften vunnet.

”När en kund ber oss om en lösning, går vi modigt ut för att hitta en. Och om det finns en lösning, då hittar vi den. Det syns tydligt då vi också genomför lösningar som aldrig tidigare har testats,” sammanfattar Mäkelä.