
Partioalusten kuljetus halki Euroopan jokireittiä pitkin
Jetlogistics sai asiakkaalta toimeksiannon kahden suuren partioaluksen kuljettamisesta halki Euroopan Romaniaan. Tapaus oli poikkeuksellinen, sillä yleisin kuljetusreitti Bosporin salmen kautta ei ollut käytettävissä – joten oli löydettävä vaihtoehtoinen ratkaisu. Jetlogisticsin Marko Mäkelä seurasi kuljetusta koko matkan ajan. ”Tässä tapauksessa hyvin suunniteltu oli todellakin puoliksi tehty”, Marko naurahtaa.
Suunnittelu, dokumentit ja menoksi
Vuoden 2023 lopulla asiakas otti yhteyttä Jetlogisticsin Viron tiimiin kahden partioaluksen kuljetuksesta. Kyseessä ei ollut mikään pieni operaatio – kuljetettavat alukset olivat suuria: 18 metriä pitkiä, 6 metriä leveitä ja 7 metriä korkeita kuljetusalustoineen. Tämän kokoisia aluksia ei voitu kuljettaa maanteitse, sillä mitat vastasivat neljää linja-autoa. Lisäksi matka oli pitkä: alukset oli vietävä Virosta Romaniaan.
Asiakas tunsi Jetlogisticsin entuudestaan ja osasi olla liikkeellä hyvissä ajoin. Ennakoiva yhteydenotto on aina eduksi, sillä tällainen projekti vaatii runsaasti suunnittelua ja selvitystyötä. Kun Bosporin reitti ei tullut kyseeseen, oli löydettävä toinen vaihtoehto. Ratkaisuksi valittiin kuljetus halki Euroopan jokialuksia hyödyntäen.
”Kun asiakas pyytää meiltä ratkaisua, lähdemme rohkeasti etsimään sitä. Ja jos ratkaisu on olemassa, me löydämme sen. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että toteutamme myös sellaisia ratkaisuja, joita ei ole aiemmin tehty.”
– Marko Mäkelä
”Harvoin on tullut mentyä jokialuksilla, joten taustatyötä riitti. Pääsisimmekö läpi lupien puolesta – ja olisiko se edes fyysisesti mahdollista?” Marko muistelee suunnitteluvaihetta.
Suunnittelun kontaktipisteitä olivat varustamot, satamat, huolitsijat ja laivausagentit. Osa oli Jetlogisticsin pitkäaikaisia kumppaneita, osa täysin uusia alihankkijoita. Laaja ja luotettava kumppaniverkosto osoittautui jälleen arvokkaaksi, sillä osa uusista yhteistyökumppaneista löytyi olemassa olevien kontaktien kautta.
Kun reitit ja tarvittavat asiakirjat olivat kunnossa ja kaikelle näytettiin vihreää valoa, oli aika lähteä liikkeelle.

Matka halki 12 maan jokireittejä pitkin
Asiakas kuljetti alukset satamaan, jossa ne nostettiin kuljetusalustoille ja sieltä edelleen laivoihin. Ensimmäinen siirto tehtiin Virosta Suomeen, jossa alukset vaihtoivat toiseen alukseen. Suomesta matka jatkui Belgiaan, missä alkoi varsinainen jokiosuus. Alukset nostettiin jokialuksen kyytiin ja kuljetettiin Reiniä pitkin Saksaan, jossa ne siirrettiin seuraavaan jokialukseen. Viimeinen osuus kulki Tonavaa pitkin Romaniaan. Yhteensä alukset kulkivat 12 maan läpi.
Marko Mäkelä oli mukana koko matkan ajan varmistaen, että kaikki sujui suunnitellusti. Asiakkaaseen pidettiin yhteyttä päivittäin ja kuljetuksen etenemisestä raportoitiin säännöllisesti. Kuljetuksessa oli myös seurantalaite, jonka avulla asiakas pystyi seuraamaan alusten etenemistä reaaliaikaisesti.
”Huolellinen pohjatyö auttoi matkan aikana valtavasti, sillä kaikki tarvittavat asiakirjat olivat kunnossa. Matka ei pysähtynyt kertaakaan tarkastuspisteillä”, Mäkelä kertoo.

Huolellinen suunnittelu on onnistuneen kuljetuksen avain
Jokialusratkaisu osoittautui toimivaksi ja oikeaksi valinnaksi tähän kuljetukseen, vaikka se ei ollut nopein vaihtoehto. Tällä kertaa tavoitteena ei kuitenkaan ollut nopeus, vaan turvallinen toimitus perille. Sovitusta aikataulusta pidettiin kiinni, ja asiakas oli erittäin tyytyväinen lopputulokseen.
Fyysisesti tämän tyyppinen kuljetus on hallittavissa melko helposti, mutta haastavinta on siihen liittyvä dokumentaatio. Matkan lähtö- ja päätepiste olivat EU:ssa, mutta valittu reitti kulki myös EU:n ulkopuolelle Serbiaan. EU:n ulkopuolelle siirtyminen tuo aina omat haasteensa, jotka on tärkeää huomioida hyvissä ajoin etukäteen. Tämänkaltaista kuljetusta ei tiettävästi ole aiemmin toteutettu – ja tässäkin tapauksessa hyvin suunniteltu oli puoliksi tehty.
”Kun asiakas pyytää meiltä ratkaisua, lähdemme rohkeasti etsimään sitä. Ja jos ratkaisu on olemassa, me löydämme sen. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että toteutamme myös sellaisia ratkaisuja, joita ei ole aiemmin tehty.” Marko Mäkelä